15 januari

Pp- Ho Chi Minh city

Morgonen blev stressig då bussbolagets tuk-tukgubbe hade familjeproblem så vi blev sena och vi var  sist på bussen. Det var en inhemsk buss och vi var de enda västerländska på bussen och ingen pratade engelska!  Bussen var helt okej lite sliten men sätena var riktigt rejäla så vi satt gött! Det blev några stopp utmed vägen och vi var ganska uttittade efter vi var de enda som var turister ;P

Vi fick lämna bussen vid gränsen till Vietnam och ta med vårt handbagage och vanliga bagage och gå igenom en passkontroll och väskkontrolm på båda sidor och sen gå på bussen efter en lång stunds väntade ute. Vi var lite nervösa där ett tag för en kille från bussbolaget hade våra pass och ingen sa någonting vad som hände. Passet kändes som en ganska viktigt grej som vi inte hade i handen då!

Vägen till HCMC var gropig men den var bättre än mellan SR-PP som tur var ^^  Resan tog totalt ca 8 timmar och de spenderades med att sova, lösa och spela kort!
I HCMC tog det en bra stund innan man kom in i "centrum" och vilken trafik, kaos. Det märktes att vi var i en stor miljonstad :)

Vi blev lämnade mitt i smeten och det var kanon för vårt boende var typ 500 meter bort! Gick fel men det löste vi och fick gå tillbaka till gatan innan.
Vårt hotell var litet men mysigt och personalen var trevlig. Vi checkade in, lämnade sakerna och gick ut på "stan". Försökte få ut pengar, gick sisådär men efter 4 bankomater så löste de sig så vi kunde äta! Vi gick till restaurangen bredvid hotellet och käkade en supergod lunch och efterrätt, de va vi värda efter en dag i buss :)

På eftermiddagen slappade vi i sängen framför några avsnitt av Gåsmamman innan vi gjorde oss redo. På kvällen hade jag bokat bord på Noir, En dine in the dark restaurang. Vi tog en taxi och restaurangen låg lite mysigt avsikt en bit ifrån centrum!

Där möttes vi av en holländsk servitör som gav oss några "uppgifter" som vi var tvungna att lösa med ögonbindel så vi visste vad vi gav oss in på. Blev en fördrink och sen fick vi möta vår blinda servitris Poh som ledde oss in i mörkret i matsalsrummet på andra våning! Man höll henne på axlarna och så ledde hon oss till vårt bord!

Vi hade tagit en mer Asiatisk inspirerad meny, man kunde välja mellan två avsmakningsmenyer. Det var 4 förrätter, 4 huvudrätter och 3 efterrätter, i tapas storlek. Man blev väl helt okej mätt och maten var annorlunda, jag är lite kräsen så jag jublade väl inte men Agnis var nöjd!

Att sitta i mörkret och prata, "försöka" se och äta mat var svårt men en otroligt häftig och annorlunda upplevelse. Man satt i en matsal ihop med massa andra människor som också ville uppleva detta och man uppfattade deras prat mer än vad man gör i en vanlig restaurang. De sägs att både smak och luktsinnet skulle upplevas starkare än vanligt när man inte såg maten men det vet jag inte om jag tyckte men ;)

När vi var klara fick vi se vad vi hade ätit, hade några ingredienser rätt och det var verkligen inte lätt!  Glada i hågen efter gooood svensk cider till maten så tog vi en taxi tillbaka till  hotellet och la oss :)