20 januari

Hue

Morgonen började med frulle på hotellet, bananpannkaka. Sen väntade vi in tiden så våra gubbar på mopederna skulle dyka upp. Väl på mopederna så drog vi iväg genom Hue och till dagens första stopp. Xa thuy Bang, en gravplats för kejsare. Gick omkring där en stund innan vi begav oss vidare.

Vägen emellan där va en liten väg utmed floden och igenom små samhällen, jättemysigt :) Stopp nummer 2 var Minh mang Tomb. Ytterligare en gravplats för några kejsare. Där såg vi jättestora fjärilar som nästan va lite otäcka för de var så stora :P Där körde även min mopedgubbe nästan in i en hund, jag skrek och då vejade han :/

Vidare till en utkiksplats, utmed vägen såg vi även Lady Buddha mitt på berget!  Vi stannade och gick igenom en skog och där hade vi utsikt över hela parfymfloden.  Där hade även amerikanarna haft någon typ av bas under Vietnamkriget. Sen stannade vi till vid en liten affär/shop där fick Agnis testa att rulla rökelser. Där fick vi smaka även smaka på torkad ingefära, det var starkt!

Vidare till Tu duc Tomb. Gick runt och kikade lite, va allmänt slöa eftersom vi inte druckit eller ätit något på länge. Efter de blev de lunch där våra gubbar åt, de va gött! Sen åkte vi vidare till någon pagoda och tog lite kort och störde oss på franska turister som stod i vägen för våra fina kort :P

Sen blev vi avsläppta vid imperal city och hade 1 1/2 timme på oss att kolla in den gamla staden. Området var helt gigantiskt och man tappade lätt bort sig men efter att ha kikat omkring så hittade vi ut med va 3 min tillgodo :P

Väl där så skulle vi tillbaka till hotellet då vi båda var lite sega efter en dag på mopeden! Vi ville köpa frukt utmed vägen men de missuppfattade vad vi menade men tillslut löste vi det efter flera stopp på olika ställen :P

Väl tillbaka på hotellet kikade vi på Banshee innan vi begav oss ut för att äta på den där rekommenderade restaurangen. Och denna gången hittade vi, vi var typ 50 meter ifrån den dagen innan ^^ Där tog vi en set-menu som skulle vara sååå god. Fast nej, äcklig och väldigt konstig matSå på vägen tillbaka stannade vi för efterrätt och satt och filosoferade om livet ;)

Tillbaka på hotellet så låg vi och pratade om värme, det har varit runt 15-20 grader i Da Nang och Hue så vi var missnöjda. Så vi båda insåg att vi var lite trötta på tempel osv och ville hellre sola och bada så vi bokade om vår resa. Bokade en resa till Bangkok den dagen vi skulle åka till Luang prabang, Laos innan vi la oss :P