8 februari

Phuket-diverse öar bl.a. Phi phi-Koh Lanta osv-Koh Lipe

Morgonen började med att vår hotellgubbe ringde och väckte oss och sa att vår taxi var där, 30 minuter för tidigt!! Så vi fick stressa ihop våra saker och checka ut. Väl där skulle vi få något att äta eftersom vi betalt för de, men det var inget klart och han va så dryg så vi sket i de och hoppade in i taxin. Bilturen till Rassada pier gick bra och vi var där i god tid.

Så där blev det en liten frukost innan vi kunde släpa ombord alla våra väskor och hoppa på färjan! de blev en crepe med nutella o banan till frulle. Tillslut fick vi gå ombord båten. Vi valde att sitta inne och tur var väl det, för fy fan vilken sjögång och det skvätte in massa vatten. Jag som aldrig åkt sådan liten färjan förut var lite nervös inför sjösjuka men har jag överlevt denna resan lär jag inte behöva vara orolig för framtiden ;)

Vi stannade vid Phi Phi och folk gick av och på. Väskorna var helt pissesura men våra klarade sig bra, våra var ju inte ryggsäckar som resten ;)  Väl på Lanta fick vi byta färja och den var redan full innan vi andra kom över så fick sitta ute. Ute och det kom vatten, denna färjan gick inte så fort men kom en del vatten på en iaf. Ingen mat fanns att köpa, man satt på en träbänk(i början) och ute i solen.

Fy fan vilken tid det tog, stannade på några småöar och där tog det en himla tid. Efter totalt 10 timmar på färja varav 6,5 timmar i solen utan mat eller toalettbesök var vi båda helt slut. Färjeresan bestod av att sova, halvsova och läsa :P

Väl framme på piren så betalade vi inträde till ön och hoppade i en longtail till Pattaya beach. Var verkligen superfint och klarblått vatten!  Man fick gå av longtailen i vattnet så man fick vada in från båten och det var fullt med koraller, ajaj!!

Fick vårt bagage och jag raggade upp första bästa taxigubbe som tog min stora väska över huvudet och jag och Agnis släpade hennes väska och alla våra andra ryggsäckar :P  Hoppade på hans lilla taximoped som var helt fullpackad  och drog mot hotellet. Vägen dit var liten och vi åkte på några små suspekta gator men ja, väl framme vid hotellet i mörkret så checkade vi in och fick besök av en ödla direkt i vår bungalow. Kissade, seriöst det bästa på hela dagen!!

Åt mat på hotellet restaurang i blåsten och mörket men de var såååå gott! Sen gick vi tillbaka till vår bungalow och Agnis skulle byta om och plockar i sin väska och helt plötsligt skriker hon. Jag som står bredvid henne och är längre bort från sängen flyger upp i sängen och hon vet ni vad hon hade i väskan och fick på handen?? En kackerlacka!! Herregud vad vi skrek och skrattade, Agnis påstår att hon aldrig sett mig vara så snabb någonsin :P Garvade bra länge och hela grejen, rädda för en kackerlacka ;) Sen la vi oss ganska tidigt för vi var helt slut och lite solbrända ;)