9 januari (bildbomb)

Siem Reap, Kambodja

Sov superdåligt på natten, jetlag deluxe så var väldigt trött på morgonen! Blev en snabbfrukost innan vi blev upphämtade av vår guide för de kommande dagarna Pin och hans chaffis. Vi drog oss mot Angkor-området där vi köpte inträdesbiljetter och susade förbi alla tuk-tuks för att komma till vårt första stopp som var...

Angkor Thom som innehöll flera olika tempel. De första templet vi besökte var Bayon Temple- many faces of Buddha temple som Pin kallade det. Redan där var det supermycket folk och det var svårt att få bra kort då det var kineser överallt ^^ Pin berättade om templet sen fick vi gå omkring lite själva och kika och ta kort :)

Sedan vandrade vi vidare till Baphuon temple - ett hinduiskt tempel som var byggt ca 120år före Bayon templet. Detta templet var äldre och vilka trappor man fick gå i. Det var en utmaning men utsikten var fin på toppen :)

Promenerade vidare till Phimeanakas temple, där fick vi inte gå upp men fick kolla på de iaf ^^ Det var ett hinduiskt tempel och om jag inte minns helt fel så var det inne i The Royal Palace i tidigare år men kan minnas fel!

Vidare till Terrace of elephants som var en stor terrass med elefanter som "grund". Stod man på terrassen så såg man 12 "torn", de representerade de 12 kinesiska horoskopen. Apan, Tigern, Ormen, Hästen, Råttan, Draken, Oxen, Tuppen, Hästen, Hunden, Kaninen och Bocken.

Sen tog vi bilen till Suprat temple och Leper king terrace innan vi tog en tidig lunch. Vi hade tur att precis när vi satte oss i bilen mot lunchstället så började de regna men det släppte när vi ätit klart och då sken solen igen :)

Då åkte vi vidare till Ta Promh temple- djungelns tempel. Och vilket ställe. Det växte Spung-träd överallt och de växte på templet, riktigt coolt :) Vi gick länge och kikade in stället, tror vi båda tyckte det var riktigt häftigt. Här spelades Tomb Raider in för många år sen ^^

Sen var det dags att åka till dagens höjdpunkt- Angkor wat. Världens största religösa byggnad. Väl där så var solen och brände på bra och jäklar va varmt det blev! Vi gick hela vägen upp mot templet och såg de två biblotek utmed vägen samt att vi valde en sidoväg och gick utmed gräset för att få de bästa korten. Väl inne i Angkor så berättade Pin en massa gamla "sagor" och det var väldigt roligt att höra. Det är något som man inte hade kunnat läsa någonstans.

Sen ställde vi oss i kön för att få gå upp till "kottarna". Trappan upp var brant men väl däruppe fick vi njuta av utsikten i 15 minuter innan vi var tvugna att gå ner igen ^^ Där mötte vi upp Pin och vi var helt slut av värmen. Var väl runt 34grader och strålade sol vilket vi svennar inte var vana vid. Så vi avslutade vår dag där och hoppade in i vår AC-suv och åkte tillbaka mot centrum och hotellet :)

Där svirade vi om till badkläder och låg i varsin solsäng och läste(dvs Agnis sov och jag läste). Sen gjorde vi oss ordning för kvällen. Hade tänkt och äta på en jättepoppis restaurang men den var fullbokad så vi tog ett annat ställe, det var sådär!  Gick förbi nattmarknanden och kikade innan vi gick hem och spelade lite kort innan läggdags!